تحلیل سیستم اتوماسیون اداری

سیتم اتوماسیون اداری و مدیریت مکاتبات اداری و دبیرخانه‌های المترونیک موضوع روز دولت و شهر الکترونیک است این وبلاگ به این مباحث می‌پردازد.

تحلیل سیستم اتوماسیون اداری

سیتم اتوماسیون اداری و مدیریت مکاتبات اداری و دبیرخانه‌های المترونیک موضوع روز دولت و شهر الکترونیک است این وبلاگ به این مباحث می‌پردازد.

بازدهی و مدیریت جلسات کاری با نرم‌افزار جلسات دیدگاه چگونه محقق می‌شود؟

با تغییر ساختارهای سنتی و مکانیزاسیون امور اداری، نیازها و خواست‌هایی مانند کنترل و نظارت بیشتر بر کارها و یا ثبت مکانیزه جلسات سازمانی در مفهوم اتوماسیون اداری، بسط یافته‌اند که تا همین چند سال قبل، ایده‌ای ناممکن به نظر می‌رسیدند.


مثلا اینکه شما بتوانید به راحتی و تنها با چند کیلیک و تکان موس کامپیوتر، ‌برگزاری جلسات داخلی و خارجی سازمانتان را طراحی، مهمانتان را دعوت کنید و بی هیچ تماس تلفنی و یا پیگیری مداوم، زمان و محل برگزاری جلسه را به آنها اعلام کنید، نشدنی به نظر می‌رسیدند؛ اما این  سناریو امروز با تولید و عرضه نرم‌افزار جلسات به امری ممکن و دست‌یافتنی، بدل شده است.

هزارتوی برگزاری جلسات
در ساختارهای سنتی اداری، برنامه‌ریزی برای چهار اصل «هدف، افراد، مکان و آمادگی» و در نهایت برگزای یک جلسه موثر با خطاهای زیاد همراه است؛ ضمن ‌اینکه نمی‌توان از احتمال انتخاب نادرست افراد، شفاف نبودن دستور جلسه و یا انتخاب نادرست زمان و مکان برگزاری جلسه و … نیز چشم پوشید. ارزیابی‌های مختلف نشان می‌دهد که اولین آفت فرهنگ کاری در بسیاری از ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، برگزاری بیش از حد جلسات است که معمولا به دلایل مختلف با کمترین بازدهی همراه هستند.
یکی از دلایل این است که اصولا ما فکر می‌کنیم بابت هر گفت‌و‌گو و یا موضوعی که در سازمان مطرح می‌شود باید جلسه‌ای برگزار شود، دوم اینکه هر کسی را به ذهن‌مان می‌رسد که ممکن است حتی یک جمله درباره این موضوع بگوید را به جلسه دعوت می‌کنیم و سوم اینکه این تنظیم جلسات و اعضای آن از منظر تنظیم کننده جلسه صورت می‌گیرد که معمولا هیچ دیدگاهی نسبت به موضوع پیشنهادی و غیره ندارد؛ حتی ممکن است در این بین، افرادی که دانش و تخصص کافی نسبت به موضوع داشته‌اند از قلم بیفتند.
از طرف دیگر متاسفانه فرهنگی وجود دارد که معمولا افراد برای حضور به جزییات و دستور جلسات فکر نمی‌کنند و بیشتر کنجکاوند تا از اسامی افرادی که در جلسه حضور می‌یابند آگاه شوند به همین دلیل طبیعی‌ است‌ که‌ در طول جلسه، ذهن‌ هریک‌ از حاضران به‌ مورد خاصی‌ معطوف‌ شود. برای‌ رسیدن‌ به‌‌ مرکز توجه‌ مشترک و حل این معضل، افراد باید بتوانند پیش از برگزاری جلسه و به راحتی  درباره دستور جلسه، توافق کنند و آن را به یکدیگر تفهیم کنند.
اغلب‌ افراد تمایل‌ دارند به‌ سرعت‌ به‌ جریان‌ گفتگوی‌ جلسه‌ واردشده‌ و نقطه‌نظرات‌ خود را مطرح‌ کنند. این‌ موضوع‌ منجر به‌ بروز مشکل‌ تراکم‌ گفتگو در جلسات‌ می‌شود که معمولا‌ به‌ منحرف‌ شدن‌ جلسه‌ از هدف‌ اصلی‌ خود می‌انجامد. یکی‌ یکی دیگر از مهمترین‌ موانع‌ جلسات‌ موثر، روشن‌ نبودن‌ مسئولیت‌ها و نقش‌های‌ افراد شرکت‌کننده‌ در جلسه‌ است که  تنها راه‌حل‌ این‌ موضوع‌ تعریف‌ دقیق‌ نقش‌ و مسئولیت‌ هریک‌ از حضار جلسه، قبل‌ از تشکیل‌ آن‌ است.
از آنجا که اغلب سازمان‌ها درون خود با  سلسله‌ مراتبی‌ اداری همراه هستند که مدیر، بیشترین‌ اختیار و قدرت‌ تصمیم‌گیری را داراست این احتمال وجود دارد که ‌در طول برگزاری جلسات داخلی و خارجی  نیز نقش‌های‌ متعددی‌ را ایفا کند. این نقش‌پذیری از پیش تعیین شده ممکن است به انفعال سایر حاضران و مسکوت ماندن موضوع و عدم اظهار نظر افراد، منتهی شود. اینها نمونه‌ای از مشکلات و اختلال‌هایی است که یک جلسه در از طراحی تا اجرا ممکن است با آنها مواجه شوند. باید توجه داشته باشید که تجزیه‌ و تحلیل‌ بایدها و نبایدهای اصول چهارگانه «هدف، افراد، مکان و آمادگی ضامن موفقیت‌ و یا شکست‌ جلسات  سازمان شما خواهند بود.

بازدهی و مدیریت جلسات کاری با نرم‌افزار جلسات دیدگاه
نرم‌افزار جلسات دیدگاه با پوشش اختلال‌ها و کاستی‌های احتمالی، ابزاریست که موجب می‌شود تا برگزاری یک جلسه از همه مشکلات به سلامت گذر کند.
این نرم‌افزار امکانی است که به شما کمک می‌کند تا  بررسی کنید که آیا لازم است درباره یک موضوع جلسه تشکیل شود و یا اینکه می‌توان این موضوع را در فضایی تعاملی بررسی و حتا حاضران و مدعوین جلسه را ارزیابی کرد؟ این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا اگر قراراست در جلسه ای شرکت کنید، پیش از جلسه از موضوع آن، آگاه شوید و ببیند که آیا اصلا نسبت به موضوع آگاهی دارید یا نه! در چنین فضایی ممکن است یک نفر درباره صورت جلسه یک اظهار نظر کوتاه و کلی داشته باشد که می‌تواند در همین فضای تعاملی نرم‌افزار، آن را مطرح کند و دیگر وقتی را برای حضور در جلسه صرف نکند‌.
به طور قطع این امکان یکی از مزیت‌های مهم این نرم‌افزار این است که بوسیله آن سازمان‌ها می‌توانند بازدهی نیروهای کلیدی سازمان خود را بالاتر ببرند. در این فضا افراد می‌توانند با دانش و آگاهی که نسبت به دیگران دارند پیشنهاد بدهد تا افراد متخصص‌تری به جلسه دعوت شوند. مستندات مربوط به جلسات را قبل ازتشکیل جلسه باهم به اشتراک بگذارند تا افراد با دیدگاه بازتر و آگاهتری نسبت به دستور کار جلسه در آن شرکت کنند و همان جا بتوانند یک جلسه را با حداکثر بازدهی برگزار کنند.
نرم‌افزار جلسات از مجموعه اتوماسیون اداری دیدگاه امکانات متنوعی برای برگزاری موثرتر جلسات در اختیار کاربر می‌گذارد. این نرم‌افزار برپایه ابزارهای تعاملی میان افراد، انجام فعالیت‌های مرتبط با فرآیند برگزاری جلسات را تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار با الهام گرفتن از رسانه‌های اجتماعی، تجربه متفاوتی از فضای تعاملی را در سازمان ایجاد می‌کند تا زمینه گفتگوی مدعوین از پیش از برگزاری جلسه تا پیگیری‌های پس از اتمام جلسه در فضای نرم‌افزار فراهم باشد و گفتمان و تبادل‌نظر درباره دستور جلسه تنها به حضور درآن، محدود نشود. نسل جدید نرم‌افزار جلسات دیدگاه با رویکرد گفتمان سازمانی طراحی و تولید شده و مدیریت بهینه جلسات تا این فضای تعاملی را در اختیار مدیران سازمانی قرار دهد.
نرم‌افزار جلسات دیدگاه 
در نخستین مرحله با پوشش کلیه مراحل جلسات مانند ثبت، لغو، ویرایش قبل و در حین جلسه و نهایی‌سازی آن، بزرگترین بستر را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. این نرم‌افزار با قابلیت ثبت جلسات تکرار شونده و ثبت در تقویم کاری  مدیران و کارشناسان، امکان گفت‌وگو در محیط جلسه از زمان ثبت جلسه  را برای مدعوین فراهم می‌کند.مدعوین جلسات می‌توانند تا پیش از برگزاری جلسه درباره صورت جلسه با یگدیگر بحث و تبادل نظر کنند؛ حتی ممکن است یک یا چند نفر به دلیل نداشتن تخصص لازم در زمینه موضوع جلسه از حضور در آن انصراف داده و دعوت از فرد مرتبط‌‌ ‌‌تر و متخصصی‌تری را به برگزار کنندگان پیشنهاد دهند.
افزودن دستور جلسه و مدیریت زمان آن همراه با امکان حضور و غایب مدعوین و افزودن توضیحات برای هر دستور جلسه در حین جلسه نیز از دیگر مزیت‌های این نرم‌افزار است که از اتلاف وقت مدعوین و کسالت‌ بارشدن جلسات می‌کاهد. از طرف دیگر امکان ایجاد صورت جلسه در قالب‌های متفاوت و همچنین گردش آن برای تایید و امضا در نرم افزار مکاتبات دیدگاه، قابلیت دیگری است که به اثربخش بودن مفاد جلسات و پیگیری دستور جلسات می‌انجامد.
ارسال مکانیزه دعوت‌نامه به مدعوین خارج از سازمان و امکان تعیین محل جلسه داخلی و خارجی با درج مشخصات و لوکیشن از طریق سرویس گوگل مپ، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا یک هفته در تقویم شخصی، افزودن تقویم دیگر کارمندان و اتاق جلسات و مشاهده جزئیات آنها با داشتن دسترسی و جستجو در آرشیو جلسات بر اساس فیلدهای اطلاعاتی نیز از امکاناتی هستند که این نرم‌افزار را به ابزاری موثر و کارآمد برای مدیریت منابع سازمانی تبدیل می‌کنند.

سازگاری بیشتر اتوماسیون اداری دیدگاه ۵ با نیازهای سازمان‌های مشتری

 کارشناس ارشد پشتیبانی اتوماسیون اداری چارگون، انطباق و سازگاری اتوماسیون اداری دیدگاه ۵ با نیازهای سازمان‌های مشتری را از دلایل اصلی مهاجرت کاربران به نسل پنجم نرم‌افزارهای این مجموعه، دانست.


نیما ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با روابط عمومی چارگون تاکید کرد: رضایت کاربران از امکانات نسل پنجم اتوماسیون ادارینشان می‌دهد در تغییر نسل دیدگاه،‌ موفق عمل کرده‌ایم.

وی، متناسب‌سازی کارایی نرم‌افزارها با نیاز مشتری را از مهمترین دلایل استقبال سازمان‌ها و مهاجرتشان به دیدگاه ۵ دانست و افزود: قابلیت کارکرد نرم‌افزار با مرورگرهای مختلف (Multi Browser) بسیار مورد توجه سازمان‌ها قرار گرفته است؛ به این معنی که کاربران می‌توانند نرم‌افزار را در همه مرورگرها به ویژه روی fire fox و chrome و حتی بر روی MAC، استفاده کنند.
وی ادامه داد: همین یک قابلیت به تنهایی نشان می‌دهد که اتوماسیون اداری دیدگاه در نسل پنجم با نیازهای سازمان‌های مشتری انطباق بیشتری یافته و در آن به افزایش سرعت و راحتی کاربری، توجه جدی شده است.
ابراهیم‌زاده یادآور شد: با توجه به فاصله زمانی بین دیدگاه ۴ و ۵ افزایش سرعت نرم‌افزارها، بهبودها، سطح قابلیت‌ها و امکانات در نسل پنجم اتوماسیون اداری دیدگاه را می‌توان قابل توجه و پُر اهمیت، دانست.

نیازسنجی؛ شرط بهبود نرم‌افزارها
به گفته وی، در نسل پنجم دیدگاه، تغییرات و بهبودها متناسب با نیازهای مدیران و کاربران تقسیم‌بندی، طراحی و اجرا شده‌اند و با توجه به مفاهیم جدید اتوماسیون اداری دائما در حال به روز رسانی هستند.
کارشناس ارشد پشتیبانی اتوماسیون اداری چارگون خاطرنشان کرد: به روز بودن تغییرات نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری در پروژه زاگرس علاوه بر نرم‌افزار مکاتبات در سایر نرم‌افزارهای اداری نیز ادامه خواهد یافت و بازنگری‌های کلی و اعمال تمام نیازمندی‌های سازمان‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات زاگرس، صورت خواهند گرفت.
ابراهیم‌زاده با تاکید بر نیازسنجی پیوسته چارگون از مشتریانش گفت: با توجه به اینکه تغییر نسل‌ نرم‌افزارها و امکانات جدید به طور طبیعی سازمان‌های مشتری را به سمت درخواست‌ها و نیازهای جدید سوق می‌دهند تلاش کرده‌ایم تا همواره از نظرات و خواست‌های کاربران جهت افزایش کارآیی‌ ابزارها بهره ببریم.
وی با بیان اینکه در بازار نرم‌افزارهای سازمانی، مجموعه دیدگاه از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است،‌ افزود: آمارها می‌گویند در حال حاضر سهم عمده‌ای از بازار رقابتی در تصاحب نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری دیدگاه‌ است.

 یکپارچه‌سازی مدیریتی
کارشناس ارشد پشتیبانی اتوماسیون اداری چارگون اضافه کرد:‌ هر چند که سایر شرکت‌ها نیز تلاش‌های خوبی در زمینه رشد بازار داشته‌اند؛ اما بر اساس آمار، نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری دیدگاه همچنان از لحاظ تکنولوژی، کارکرد و کاربری بر سایر نرم‌افزارها تقدم دارند.
به گفته وی در نسل پنجم نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری دیدگاه علاوه بر نرم‌افزار مکاتبات ‌سایر نرم‌افزارها مانندجلسات، کارها، تابلوی اعلانات و داشبورد مدیریتی نیز در قالب یکپارچه‌سازی مدیریتی توسعه و بهبود یافته‌اند.
کارشناس ارشد پشتیبانی اتوماسیون اداری چارگون خاطر نشان کرد: در همه این نرم‌افزارها تلاش شده تا با پوشش نیازها و ارائه قابلیت‌های بیشتر زمینه،‌ نظارت، ‌کنترل و بهره‌وری سازمانی به کاربران اعطا شود.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال بهینه‌سازی جلسات، اصلی‌ترین محور برای توسعه و ارتقای این نرم‌افزار بوده است. در کنار آن،‌ ارتقای چابکی و پویایی بیشتر سازمان‌ها در بستر کار تیمی و مشارکتی نیز محور توسعه نرم‌افزار کارهاست.
به گفته وی، آسان‌سازی ارتباطات سازمانی و شفافیت اطلاعات، مهمترین هدف در طراحی و تولید نرم‌افزار تابلوی اعلانات بوده‌است.

داشبورد مدیریتی؛ ابزاری برای شناخت نواقص
ابراهیم زاده خاطرنشان کرد: داشبوردهای مدیریتی نیز در دیدگاه ۵ با هدف ارائه بهترین ابزار کنترل عملکرد سازمان‌ها به مدیران و مدیریت فرآیندها و شناخت نواقص طراحی و توسعه یافته‌اند.
به گفته وی، این ابزار در اتوماسیون اداری دیدگاه می‌تواند نقاطی در سازمان که نیاز به بهبود روال‌ و فرآیند دارند را مشخص و کمک کند تا نواقص سازمان در روال نامه‌نگاری و گردش مکاتبات اداری مشخص شوند؛ مثلا با این ابزار مدیران می‌توانند بررسی کنند که چه مدت زمانی برای رسیدگی به نامه‌های دریافتی توسط هر فرد و هر واحد صرف می‌َشود.
ابراهیم زاده خاطر نشان کرد: داشبوردهای مدیریتی و هر ابزاری که مدیران را به سوی بهره‌وری و پویایی سازمانی سوق دهند از نقاط قابل توسعه در نسخه‌های آتی اتوماسیون اداری دیدگاه خواهد بود.

مزیت‌های اتوماسیون اداری وب و موبایل چارگون

 سیستم اتوماسیون اداری وب و موبایل در سازمان‌های امروزی یک ضرورت مهم است و ترند کسب‌وکار ارائه نرم‌افزاراتوماسیون اداری با شتاب به سمت موبایل بیس شدن در حرکت است.




در سال‌هایی که ارائه انواع نرم‌افزارهای سازمانی از حوزه نرم افزارهای مالی و حسابداری شروع شد، در ابتدا نرم‌افزارها به صورت اپلیکیشن‌های ویندوز ارائه می‌شد، تا اینکه به دوران اتوماسیون تحت وب رسید و پس از آن با همه گیر شدن استفاده از تلفن ‌های هوشمند، نسل جدید اتوماسیون اداری موبایل در بازار نرم‌افزارهای سازمانی جایگاه ویژه‌ای یافت.

طبق آماری که از طرف موسسه پژوهشی comScore ارائه شده است در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ آمار زمانی که کاربران محتوای دیجیتال روی بستر تلفن های هوشمند صرف می‌کنند، ۹۹ درصد افزایش داشته است و آمار استفاده از تبلت ۲۶ درصد رشد داشته، درحالی‌که زمان صرف شده روی نرم‌افزارهای دسک‌تاپ ۸ درصد کاهش داشته است. این نشان می‌دهد، اتوماسیون موبایل یک ترند جدی در فضای تولید نرم‌افزار است و غفلت از آن ضررهای جبران ناپذیری در آینده نزدیک برای فعالان این حوزه از فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند.

ارائه نرم‌افزار اداری و سازمانی بر روی بستر موبایل، با اینکه در اولین قدم به دلیل اقبال کاربران به ابزارهای همراه و گسترش بستر اینترنت موبایل در نفس خود اقدام باارزشی در راستای همراهی با نیاز‌های کاربران ادارات و شرکت‌هاست، اما ساختار طراحی این نرم‌افزارها نیز باید با سلیقه و دانش کاربران امروزی که به شدت تحت تاثیر شبکه های اجتماعی هستند هماهنگ شد. باز طبق آمار موسسه پژوهشی comScore زمانی که کاربران اپ‌های موبایل صرف می‌کنند بیش از همه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاست.

در میان نرم‌افزار سازمانی نسل موبایل، اتوماسیون اداری چارگون، با توجه به موقع به فرهنگ و سلیقه جدیدی که در دنیای سیطره پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران شکل گرفته، سعی کرده که نسل جدید نرم افزار جلسات و نرم افزار کارها را در مجموعه اتوماسیون اداری مجموعه دیدگاه طبقه‌بندی می شوند را بر اساس بنیان گفتمان و تعامل لحظه ای کاربران طی کند. در طراحی این محصولات بخش فضای گفتگو (discussion board) اضافه شده است که کاربران درباره مباحثی که درباره جلسات و فعالیت‌های رسمی کاری پیش می‌آید مانند امکانات پیام رسان‌ها ، قادر به گفتگو باهم باشند و همچنین بتوانند مستندات و فایل های مورد نیاز را با هم به اشتراک بگذارند.

تشکیل تیم‌های کاری از طریق نرم‌افزارکارها بدلیل یکپارچگی با دیگر نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه به‌سادگی براساس ساختار سازمانی انجام می‌شود. بدین نحو ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بررسی روند پیشرفت کارها در ابعاد گسترده‌تری قابل کنترل و مدیریت خواهد بود. نسل جدید نرم‌افزار کارها سبک نوینی برای مدیریت فعالیت‌های سازمان ایجاد می‌کند و علاوه بر وارد نمودن مفاهیم بنیادی مدیریت پروژه، تعاملاتی الهام گرفته از شبکه‌های اجتماعی با رویکرد سازمانی را به ارمغان می‌آورد.

 

فضای گفتگو در نرم‌افزار جلسات اتوماسیون اداری چارگون

نرم‌افزار جلسات اتوماسیون اداری چارگون امکانات متنوعی جهت انجام تمامی فعالیت‌های مرتبط با فرآیند برگزاری جلسات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حتی تبادل نظر اولیه درباره موضوع جلسه و انتقال مستندات مرتبط از طریق گفتگو بین افراد قابل انجام است. این تعاملات قبلی گاهی منجر به حل مسئله و عدم تشکیل جلسه و نهایتا صرفه‌جویی زمان و هزینه در سازمان خواهد شد.


اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های اتوماسیون اداری

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌ جامع مدیریت منابع انسانی

اطلاعات بیشتر درباره سیستم مالی و حسابداری

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های انبار ، حسابداری انبار و مدیریت اموال

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های BPMS و مدیریت فرآیندها


 

مزیت یکپارچگی میز خدمت الکترونیک با اتوماسیون اداری

در مسیر توسعه میز خدمت الکترونیک در سازمان‌های دولتی یکپارچگی میز خدمت الکترونیک با اتوماسیون اداری می‌تواند مزیت‌های مهمی ایجاد کند و بهره‌وری سیستم‌های اداری را به شکل موثری افزایش دهد.



خرداد ماه امسال سازمان اداری و استخدامی کشور با ابلاغ بخش‌نامه «حقوق شهروندی در نظام اداری» و ابلاغ دستوالعمل «میز خدمت» به سازمان‌های مختلف دولتی و بخش عمومی، راه‌اندازی سامانه‌ میز خدمت الکترونیک را به پروژه واحد های فناوری اطلاعات تبدیل کرد. مطابق بخشنامه شماره  ۱۵۳۸۵۸۸ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ دستورالعملی به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ شد که طی آن به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت‌مندی آنان دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها مکلفند نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل «میز خدمت الکترونیکی» و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.

این دستورالعمل که با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» مطرح شده، کلیه دستگاه های اجرایی را موظف می‌کند که نسبت به راه‌اندازی میزخدمت الکترونیکی تحت سامانه ای الکترونیکی و قابل دسترس از طریق وب و دستگاه های ارتباطی قابل حمل هوشمند، اقدام کنند. در واقع آیین‌نامه ایجاد میز خدمت الکترونیک در راستای عزم جدی دولت برای بهبود عملکرد نظام اداری و پاسخگویی بهینه به ارباب رجوع، ابلاغ شده است.

همین موضوع توجه به اهمیت یکپارچگی میز خدمت الکترونیک را با اتوماسیون اداری سازمان‌ها نشان می‌دهد، زیرا تحقق واقعی حقوق شهروندی با کامل شدن چرخه خدمات دولت الکترونیک، ممکن خواهد بود که مهمترین بخش آن نیز به جز حذف مراجعه حضوری و امکان پیگیری آنلاین فرآیندهای اداری، ایجاد بستر شفافیت اطلاعات خواهد بود.

متاسفانه ساختار اداری و بوروکراسی پیچیده در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ بخش عمومی، پتانسیل زیادی برای تخلفات اداری دارد که شفافیت اطلاعات بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای ایجاد سلامت اداری و تحقق ابعاد گسترده‌تر و عمیق‌تر حقوق شهروندان است.

قانون شفافیت اطلاعات درسال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی مطرح و نهایتا به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اما اجرای آن تا سال ۹۳ روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده بود. تا اینکه از سال ۹۲ این قانون اجرایی شد. اما نکته مهم این است که هنوز روند اجرای آن بهینه و کارآمد نیست زیرا دسترسی آنلاین به بسیاری از این اطلاعات وجود ندارد و شهروندان نمی‌توانند براحتی از طریق سیستم‌ اتوماسیون اداری وب و موبایل به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند و فرآیندهای مکاتباتی خود با سازمان‌ها را در لحظه مشاهده نمایند.

سامانه میز خدمت الکترونیک چنانچه با سیستم اتوماسیون اداری سازمان یکپارچه باشد، قدم مهمی در تحقق اهداف دولت الکترونیک برداشته می‌شود. لذا توجه به این امکان در انتخاب نرم‌افزار مناسب برای میز خدمت الکترونیکی تعیین کننده خواهد بود. یکپارچگی با اتوماسیون اداری موجب می‌شود، فرآیند چرخش نامه و درخواست‌های ارباب رجوع در نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری و مکاتبات سازمان ادامه پیدا کند و ارباب رجوع از مراحلی که نامه در سازمان طی می‌کند با دریافت پیامک مطلع شود. این ابزار ضمن ایجاد شفافیت در عملکرد دستگاه‌های اجرایی حقوق شهروندی را پاس می‌دارد و کاهش تخلفات اداری و افزایش رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.


اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های اتوماسیون اداری

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌ جامع مدیریت منابع انسانی

اطلاعات بیشتر درباره سیستم مالی و حسابداری

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های انبار ، حسابداری انبار و مدیریت اموال

اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های BPMS و مدیریت فرآیندها