تحلیل سیستم اتوماسیون اداری

سیتم اتوماسیون اداری و مدیریت مکاتبات اداری و دبیرخانه‌های المترونیک موضوع روز دولت و شهر الکترونیک است این وبلاگ به این مباحث می‌پردازد.

تحلیل سیستم اتوماسیون اداری

سیتم اتوماسیون اداری و مدیریت مکاتبات اداری و دبیرخانه‌های المترونیک موضوع روز دولت و شهر الکترونیک است این وبلاگ به این مباحث می‌پردازد.

پروتکل ECE چیست؟

پروتکل ECE امکان ارتباط مکاتباتی خارج ازسازمان، بین شرکت‌هایی که از نرم‌افزارهای متفاوت اتوماسیون اداری استفاده می‌کنند را فراهم می‌کند.تبادل الکترونیکی مکاتبات (Electronic Crospandence Exchange) یا به طور مخفف ECE پروتکلی است که در نرم‌افزار مکاتبات حوزه اتوماسیون اداری  پوشش داده می‌شود.
این پروتکل که توسط تعدادی از شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری پیشنهاد و مورد استقبال قرار گرفته است، در راستای ارتباط الکترونیکی مکاتبات بین سازمان‌های و شرکت‌ها استفاده می‌شود و مشکل استفاده این سازمان‌ها از بسترهای نرم‌افزاری مختلف در حوزه مکاتبات را حل می‌کند.
در واقع پیش از تدوین این پروتکل بسیاری از سازمان‌ها که از سیستم مکانیزه مکاتبات اداری برای ثبت و پیگیری مکاتبات خود استفاده می‌کردند برای ارتباط با سازمان‌های بیرونی مجبور بودند مکاتبات کاغذی داشته باشند که با تدوین پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتبات (ECE) این محدودیت رفع شد.


اتوماسیون اداری و تبادل الکترونیکی مکاتبات ECE


بر اساس این پروتکل، علی‌رغم موانع موجود مانند روش‌های مختلف کدگذاری یا ساختارهای کاملا متفاوت بانک‌های اطلاعاتی، امکان ارسال بسته‌های اطلاعاتی و نامه فراهم می‌شود. سامانه مکاتباتی دریافت کننده، اطلاعات را شناسایی و متناسب با قابلیت‌های موجود در نرم افزار خود آنها را پردازش و در نهایت رسید دریافت نامه را به سامانه فرستنده ارسال می‌کند.

کارگروه اتوماسیون اداری کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برای ارتقای این پروتکل، برنامه توسعه‌ای در ۲ محور قابلیت‌ها و استفاده‌کنندگان، طراحی کرده است. تجارب چندین ساله استفاده از این پروتکل و نیازهایی که از طرف استفاده کنندگان اعلام شده، موجب شد تا کارگروه مسئول  از سال ۱۳۸۹ اضافه کردن قابلیت‌های جدید به پروتکل را بررسی کند.
مهمترین قابلیت‌ها و تغییرات نسخه جدید (نسخه ۲٫۰)  را پشتیبانی از امضای رقومی، پشتیبانی از رمزگذاری اطلاعات، امکان ارسال درخواست اطلاعات و دریافت پاسخ و افزایش اقلام اطلاعاتی مکاتبات با توجه به موارد اعلامی استفاده‌کنندگان در برمی‌گیرد.