اتوماسیون اداری وب و موبایل با روال های کاری و اداری سازمان ها ایرانی درهم آمیخته و نرمافزارهای حوزه اتوماسیون اداری در همین راستا توسعه یافته است. بستر وب و موبایل در پشتیبانی از نرم افزارهای اتوماسیون اداری و مکاتبات به کارکنان و مدیران امکان می دهد کارتابل نامههای خود را خارج از سازمان و حتی روی ابزارهای همراه مثل موبایل و تبلت در دسترس داشته باشند.
ارجاع نامه و پیگیری درخواستهای ارباب رجوع در سیستم اداری سازمانهای ایرانی با مفهوم ارجاع کار درهم آمیخته است و رسیدگی به نامه و پیگیری موارد مرتبط با آن در قالب سیستم مدیریت کار و پروژه قابل تعریف است.
از این رو یکپارچه بودن نرم افزار کارها با سیستم اتوماسیون وب و موبایل به مدیران سازمانها کمک میکند، فعالیت و روند اموری که به کارکنان ارجاع میشود را تحت نظر داشته باشند و برای مشکلات اجرایی آن برنامهریزی و تصمیمگیری کنند.
در واقع با نگاهی جامع به اتوماسیون اداری میتوان طراحی سیستم را به نحوی درنظر گرفت که پشتیبانی کامل فرآیندها و تعاملات مورد نیاز برای تولید و گردش نامهها و مکتوبات اداری، چرخههای مربوط به مدیریت زمان پرسنل، مدیریت کارها، جلسات، و اطلاعات سازمان نیز تحت پوشش قرار گیرد.
مجموعه زیادی از فعالیتها و پروژهها که در سازمانها تعریف و دنبال میشوند و موفقیت سازمان مستلزم به نتیجه رسیدن آنهاست، سازماندهی منسجم و برقراری تعامل اثربخش میان اعضای تیم کاری را میطلبد. اعضای تیم معمولا از طریق سیستم مکاتبات باهم ارتباط رسمی اداری برقرار میکنند و اتصال سیستم مکاتبات و نرمافزارکارها، یک ابزار مدیریت تیم کاری و مدیریت پروژه قوی ایجاد میکند که بر مبنای گفتمان سازمانی میتواند بهره وری سازمان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
با کمک سیستم نرم افزار کارها مجموعه وظایفی که توسط کاربران و منابع مختلف ایجادشده و تخصیص مییابد، کنترل و روند اجرای آنها مدیریت میشود. این وظایف، شامل کارهای ایجادشده به واسطه مصوبات جلسات، کارهای اختصاصیافته از سوی مدیران و همکاران و یا کارهای شخصی تعریفشده توسط خود کاربر است. اطلاعات کارها و اقدامات ثبتشده در سیستم، با توجه به سطوح دسترسی کاربر قابل جستجو، گزارشگیری و رهگیری است. امکاناتی نظیر درج و گزارشگیری از درصد پیشرفت کار و تعداد نفر ساعت هزینه شده و دیگر اطلاعات مورد نیاز جهت مدیریت پروژهها و توزیع بهینه منابع را در اختیار مدیران سازمانها قرار میدهد.
میز خدمت که در راستای دستورالعمل «حقوق شهروندی در نظام اداری» به سازمانها و دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است در دو بخش میز خدمت حضوری و میز خدمت الکترونیک باید اجرا شود.
در بازار نرمافزار کشور، شرکتهای زیادی از سالهای پیش در حوزه اتوماسیون اداری و تکریم ارباب رجوع و نرمافزارهای مرتبط با پیشخوان ارباب رجوع فعال بودهاند، اما تطبیق با مفاد مختلف دستورالعمل «حقوق شهروندی در نظام اداری» در همه این نرمافزارها ممکن نیست و لذا مدیران فناوری اطلاعات باید در انتخاب نرمافزار میزخدمت الکترونیک به قابلیتهای مورد نیاز توجه کنند. برخی از قابلیتهای کلی که نرم افزارهای معتبر میز خدمت الکترونیک از آن برخوردارند عبارتند از :
برخی دیگر مواردی که با توجه به متن دستورالعمل هیات وزیران باید در انتخاب نرمافزار مناسب برای میز خدمت مورد توجه باشد عبارتند از:
حفظ امنیت اطلاعات اربابرجوع در نرمافزار میز خدمت الکترونیک
در بخش دیگری از ماده 6 آیین نامه آمده است که «تضمین کیفیت دسترسی از نظر سرعت، امنیت و پایین بودن هزینه با دستگاه مربوطه خواهد بود.» لذا در انتخاب نرمافزار میز خدمت الکترونیک و اتوماسیون اداری مرتبط با آن استفاده از نرمافزاری که به لحاظ امنیت قابلیتهای بالایی داشته باشد و بتواند از اطلاعات و حریم خصوصی مراجعان و ارباب رجوع صیانت کند، اهمیت زیادی دارد.
لزوم تحت وب بودن سامانه میز خدمت الکترونیک
ماده 6 این دستورالعمل با عنوان حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری اعلام میکند که مردم حق دارند شخصاً و یا از طریق نماینده قانونی خود به خدمات دستگاههای اجرائی، دسترسی آسان و سریع داشته باشند و دستگاههای اجرائی باید نهایت تلاش خود را به کارگیرند تا دسترسی مردم به خدمات آنها به طریق غیرحضوری و یا استفاده از خدمات دولت الکترونیک و به طور کلی ابزارها و فناوریهای نوین انجام گیرد.
در نتیجه در بخش میز خدمت الکترونیک استفاده از سامانههای آنلاین و نرمافزارهای تحت وب میتواند بستر اجرایی این دستورالعمل را فراهم کند.
ارائه راهنما از مراحل و مدارک مورد نیاز خدمات
ماده 8 آیین نامه با عنوان « حق آگاهی به موقع از تصمیمات و فرآیندهای اداری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز» تاکید میکند که دستگاههای اجرایی باید اطلاعات مورد نیاز مردم از طرق مختلف مانند تارنما (وب سایت) و درگاه (پُرتال) در اختیار آنها قرار داده شوند.در این راستا نرمافزار میز خدمت الکترونیک باید اطلاعات مرتبط با روالهای اداری مورد نیاز ارباب رجوع را به طور کامل به کاربران ارائه نماید.
با درک اهمیت استفاده از نرمافزارهای اتوماسیون اداری و تسهیل امور اداری و بهرهمندی از افزایش سودآوری و بهرهوری کارکنان، رضایت ارباب رجوع در ارگانهای دولتی افزایش یافته است که این امر را میتوان محصول پیشرفت گام به گام نظام اداری و گذر از روشهای سنتی و کاغذی دانست.
مزیتهای بکارگیری سیستم اطلاعاتی نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب در ارگانهای دولتی:
ایمنی و ثبت و نگهداری اطلاعاتتشریح بانکداری سبز به عنوان یک رسالت اجتماعی و محیطی نیازمند نگاهی جامع، یکپارچه و مفهومی است که بر مبنای توسعه دانش و ارتباطات و ابزارهای فناورانه هر روز بیش از گذشته، توسعه و بهبود یافته است.
استفاده از سرورهای غیرمتمرکز و سرویس سینک سرور برای حفظ یکپارچگی در عملکرد اتوماسیون اداری سازمانها بهترین پیشنهادی است که میتواند با کمترین ضریب ریسکپذیری علاوه بر حفظ پیوستگی محتوای سیستم اتوماسیون اداری، گزارشات نموداری مختلفی از نحوه ارسال و دریافت مکتوبات شامل نامهها و پیشنویسها را به مدیران ارائه و علیرغم نصب سرورهای مجزا در واحدهای سازمانی به دغدغههای کاربران درباره از بین رفتن اطلاعات، پایان دهد.
عدم وابستگی این سرویس به نوع خاصی از بستر ارتباطی را میتوان از قابیلیتهای این سرویس دانست؛چراکه برای پیادهسازی این راهکار نه تنها سرورهای مختلف سازمان با اینترنت، اینترانت ملی، MPLS و یا Direct Network میتوانند به هم متصل باشند؛ بلکه امکان بهرهمندی از یک بستر ارتباطی ترکیبی نیز مهیاست.
مهمترین قابلیتهای سینک سرور عبارتند از:
کنترل سرورها و ارتباط آنهاسینک سرور با رمزگذاری بستههای اطلاعاتی، امکان شنود آنها را از بین میبرد و امنیت تبادل اطلاعات را تضمین میکند.